Muutos iltaihmisestä aamuvirkuksi


Mun kaverit ja perheenjäsenet tietää hyvin, etten tosiaankaan oo mikään aamuvirkku. Ehkä ennemminkin torkuttamisen maailmanmestari. Oon kuulemma tartuttanut Henriinkin tän mun pahan tavan, hehe..

Oon lukenut liian pitkien yöunien haittavaikutuksesta terveyteen, ja projektina onkin nyt koittaa kääntää tätä rytmiä vähän parempaan suuntaan. Mulla tulee monesti valvottua myöhään ja jos ei oo pakollisia menoja, saatan helposti nukkua sen 10-12 tuntia yössä. Ai kamala, kuinka paljon tunteja päivässä meneekään hukkaan, kun nukkuu ton pituisia yöunia! Liiallisen nukkumisen jäljiltä on muutenkin monesti tosi tokkurainen olo.

unirytmin muutos

Oon viimeaikoina yrittänyt heräillä vähän normaalia aikaisemmin, ja vitsit miten hyvä fiilis tulee kun ehtii tehdä asioita ja saada jotain aikaiseksi ennen iltavuoroon lähtöä. Oon aina toivonut olevani vähän enemmän aamuihminen, mutta lohdullista on se, että sisäistä kelloakin pystyy kääntämään. Ja siihen mä nyt pyrin pikkuhiljaa, pienillä muutoksilla. On niin paljon kivempi herätä vähän aikaisemmin ja vaikka sängyssä näpytellä hetki läppäriä ja laittautua kaikessa rauhassa. Päivästä tulee varmasti paljon parempi, kun ei tarvitse hirveässä kiireessä hutaista meikit naamaan ja kamat kasaan!


Toivotaan, että mun pikku projekti tuottaa tulosta! Ootteko te aamu- vai iltaihmisiä?

22 kommenttia

  1. Aamuvirkkuna on kyl kivaa, se tunne kun voi lähtee lenkille klo 7 aamulla ja nauttia siitä kun on raikas ilma ja vähän ihmisiä liikenteessä :) Kyl kannattaa herätä aikaisin!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep ja jotenkin sit kun sieltä sängystä pääsee ylös aikaisin niin monesti huomaa heti olevansa virkeellä päällä! Joskus työaamuina kun on oikeasti joutunut heräämään aikasin niin aina mietin, että miksen mä aina herää tähän aikaan :D Lämmin sänky ja peitto on vaan pitkälti tähän mennessä vienyt voiton, mutta nyt kyllä yritän muuttua! :D

      Poista
  2. Itse kanssa helposti nukun pitkät yöunet, jos aamulla ei ole mitään heräämistä pakottavaa... Itsekkin haluisin olla kunnon aamuihminen, mutta yleensä muutama ensimmäinen tunti menee aika tokkurassa :D Olisi kiva saada aiheesta vinkki -postausta yms. jos projektisi etenee :) Nii ja tsemppiä kokeiluun :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä etten oo ainut aamu-uninen! :D Hei tosi hyvä idea toi vinkkipostaus, mä ehdottomasti toteutan sen myöhemmin jos ja toivottavasti kun oon saanut "tuloksia" aikaan! :D Kiitos tsempistä <3

      Poista
  3. Mä oon ihan ehdottomasti enemmän aamuihminen ja siitä on ollut aika paljon hyötyä, kun työpäivisin joudun melkein aina heräämään viideltä aamulla :D Viikonloppuisin nukun toki vähän pitemään, mutta musta on aivan ihana herätä silloinkin suht aikaisin ja nauttia niistä aamuista rauhassa :) Paljon tsemppiä tuohon sun projektiin! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viideltä, apua! No siinä saa mennä hyvissä ajoin nukkumaankin, ettei ihan zombina tarvii töissä viilettää. :D Kiitos kun jaksatte tsempata <3 Näin kevään lähestyessä tän "projektin" alottaminenkin on helpompaa kun valoa tulvii ikkunasta niin aivotkin herää vähän helpommin :) Mulla on joskus ollut kanssa sellainen wake up light käytössä, pitäiskin kaivaa se esille taas jos siitä ois vähän lisäapua!

      Poista
  4. Mä oon kans ihan totaalisen aamuihminen, rakastan kattoo kun aurinko nousee ja just et aamut on kiireettömiä! :) Päivä lähtee paljon paremmin käyntiin:) Ja hei ihania kuvia♥ Jossain tainnu nähdä ennenkin ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten teitä on niin paljon! :D Must tuntuu että kaikki on aamuvirkkuja ja itse oon teinistä asti viihtyny aamuisin visusti peiton alla :DD Ehkä mäkin vielä pääsen tohon moodiin <3 Kiitos!! Heheh snapissä saattoi vilahtaa noi pöksyt ;)

      Poista
  5. Mäkin taidan kääntyä sinne aamuihmisten puoleen, koska ajoissa herääminen on niin paljon mukavampaa kun kerkee tekemään paljon päivässä! :) Tsemppiä sisäisen kellon kääntämiseen! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että sulla on unirytmi hyvällä mallilla ja aikasetkaan herätykset ei tuota tuskaa :) Kiitos paljon tsempeistä <3

      Poista
  6. Miekin oon ehdottomasti iltavirkku; rakastan valvoa "myöhään" eli 11-12 iltaisin ja nukkua aamulla kymmeneen. Nukun normaalisti 8-9 tuntia yössä ja jotenkin tuon enempää ei tule nukuttua, vaikka menisin kuinka aikaisin tai myöhään nukkumaan - sinänsä ihan hyvä juttu :) Pystyn kyllä aamulla heräämään aikaisin, olenhan jakanut postia kolmisen vuotta koulun ohella, mutta mieluummin menen vasta kymppiin töihin ja olen illasta vähän pidempään - illalla voi kuitenkin tehdä kaikenlaista, en mie kuitenkaan aamulla alkaisi katsella telkkaria tai pelata lautapelejä, koska aamullahan "pitää" olla tehokas :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin loistavaa että mulle löytyy sielunsiskojakin! Toi on kyllä just sopiva aika nukkua! :) Mäkin koitan aikasiakin aamuja edeltävänä yönä saada sen 8 tuntia unta :) Haha, totta! Onneksi illat voi yleensä ihan sallitusti ja hyvällä omatunnolla käyttää rentoutumiseen :) Mäkin tykkään hoitaa kaikki pakolliset jutut mielellään vähän aikasemmin, että illan voi rauhoittaa!

      Poista
  7. Pystyn samaistumaan suhun niiiiin hyvin! Itse oon aina ollut älyttömän aamu-uninen ja jos vaan pystynyt niin oon nukkunut mahdollisimman pitkään (mikä tarkoittaa viikonloppuisin heräämistä klo 12-14, ai kauhea...). Tän vuoden puolella oon kuitenkin alkanut tekemään siihen muutosta ja laittanut herätyksen useamman tunnin aikaisemmaksi. Tää on tuonut niin paljon lisää mun päiviin ja usein iltavuoroa tekevänä oon vihdoin ehtinyt tehdä päivän aikana muuta kun säntäillä kiireessä joka suuntaan ennen töihin lähtöä :D Oon henkisesti mukana tässä sun projektissa, itellä kun samainen menossa myös :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi miten kiva kommetti! <3 Kiva että ollaan samassa tilanteessa, mä tosin vähän jälkijunassa suhun verrattuna :D Mullakin tuli helposti jonkin aikaa tossa nukuttua vaikka sinne puolille päivin, mut nyt en edes halua! Kun herää joskus 12 tai jälkeen niin on heti sellanen olo et voi ei, kohta tää päivä jo loppuu :D Tosi kiva kuulla että sulla on noin hyvällä mallilla rytmin muutos, mä otan susta mallia! ;)

      Poista
  8. Oi mä oon niin ilta/yöihminen kun voi olla! Meen yleensä nukkumaan 02-04 aikoihin yöllä ja herään siinä 11-12. Yöt on niin ihanaa aikaa <3 Oon aina ollut tosi univaikeuksinen ja nykyään nautin häpeämättä niistä 10-12h unista jotka (valitettavasti) unilääkkeillä vedän, ennen niitä nukuin monta vuotta 2-5h yössä niin otan niitä nyt takas :D Tsemppiä projektiin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, sähän oot varsinainen yökyöpeli! :-) Huh, miten oot jaksanu viilettää parin tunnin unilla! Hyvä että pystyt nykyään nukkumaan pidempiä yöunia, se on jaksamisen ja terveydenkin kannalta niin tärkeää! :) Kiitokset tsempistä<3

      Poista
  9. Tie iltaihmisestä aamuvirkuksi ei oo helppo :D Itse kokenut myös saman. Valvoin ennen yöt ja nukuin tosi vähän ja joskus tosi paljon ja heräsin joskus klo 12-13 just että kerkee iltavuoroon. Aika kamalaa aikaa, mutta sillon se oli mun mielestä joteki hienoa? Nykyään huomaa, että kun menee ajoissa nukkumaan ja herää ajoissa, on fiilis paljon pirteempi ja parempi :) Mulla itsellä autto kun alkoi koulu ja joka aamu pitää herää 6.30 :D Tosi hyvä postaus muuten, en oo koskaan tainnut lukea tästä aiheista muilta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on niin epäsäännölliset aikataulut ja just monesti iltavuoroja niin se on osaltaan mahdollistanut mulle myöhään nukkumisen aamuisin, mutta ei se kyllä tosiaan oo kiva juosta melkein suoraan sängystä töihin! :D Mäkin vielä jonkin aikaa sitten oikein nautin puoleen päivään nukkumisesta mutta nyt se lähinnä ahdistaa!! Hauska kuulla että sun on ollut vähän pakkokin ton koulun alettua saada rytmiä parempaan suuntaan ja että aikasin heräämisestä tulee sulle hyvä ja pirtee fiilis :) Kiitos paljon palautteesta ja kommentista! :) <3

      Poista
  10. Pystyn niin samaistumaan tähän sun postaukseen!! :D Nukun kanssa joka yö 10-12h, kun on vapaapäivä tai iltavuoro. Menee niin paljon oikeasti hukkaan tunteja, että harmittaa! Oon yrittäny kanssa kääntää rytmiä, välillä saan sen pysymään ja taas kääntyy tohon samaan. :(

    www.emiliawilhelmiina.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, sullahan on sit ihan sama tilanne! :D Muakin on viime aikoina alkanut harmittaa se hukkaan valuvien tuntien määrä, siks tuumasin että nyt täytyy tehdä muutos! Ja toivottavasti pysyvä sellainen :D Vaikka ei tää alku ainakaan oo helppoa ei, aina kun kello soi ja ei oo niitä aikatauluja puskemassa päälle siinä parin tunnin sisään niin väkisinkin tulee mieleen ajatus, että jos mä vielä hetkeksi sulkisin silmät... :D Onneksi poikaystävä lähtee monesti jo aikasin aamulla kouluun niin siinä yhteydessä on jotenkin helpompi nousta kun vaan omalla ajatuksenvoimalla yksin :DD Toivottavasti sä onnistut muuttamaan rytmis pysyvästi jos siihen pyrit! :) <3

      Poista
  11. Muuttuminen iltaihmisestä aamuihmiseksi vaatii pitkäjänteisyyttä ja itsekuria. Biologisella rytmillä on osuutensa asiaan. Ilkka-isisi ei ole aamuvirkku ja uskon sinun perineen hänet - siinäkin :) Mutta jos maltat mennä ajoissa nukkumaan ja pikkuisen pakottamalla käännät rytmiäsi hiljalleen, huolehtien riittävästä unen määrästä ja liikunnasta, ovat aamuheräämiset helpompia ja kiitokseksi saat lisätunteja aktiivisempiin aamupäiviin <3 Tsemppiä ja sinnikkyyttä! Mukavaa lukea tällaisia ajatuksiasi <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja hauska kuulla että tykkäät lukea näitä <3 Haha, mitä mä en ois periny isiltä! :DD Oon nyt malttanut kyllä vähän "normaalia" aikaisemmin nukkumaan ja heräillyt ihan hyvissä ajoin, toivottavasti tää jäis päälle eikä herätyksetkään enää jatkossa tuntuis niin vaikeilta! :) Nyt nukkumaan - nati nati <3

      Poista

Jokainen kommentti piristää päivääni! ♥

Instagram: millamarinak
Snapchat: millamarinak
Youtube: Milla Kantonen